قیام عشایر جنوب در اشعار و سروده های محلی (۱۳۴۳ – ۱۳۴۱)
نویسندگان
چکیده
قیام مسلحانه و عمومی عشایر سرخی، قشقایی، بویراحمد و ممسنی در سال های نخستین دهۀ 1340 شمسی با سرکوب نیروهای دولتی مواجه گشت. از جمله واکنش های عشایر به اقدامات سرکوبگرانه حکومتی، مبارزۀ فرهنگی و انعکاس عواطف و احساسات خود در قالب سرودن اشعار بود که در این مقاله این اشعار تحلیل و تبیین شده اند. یافته ها، مبین آن است که از آغاز قیام، برخی سرایندگان و شاعران محلی در مدح و منقبت مبارزان عشایر، حماسه سرایی کرده و برداشت عمومی را در باب چرایی و چگونگی قیام، وجوه مذهبی و ملی آن، و نیز اشخاص موثر و راهبر بیان داشتند. دو تن از شاعران، اشعار خویش را به زبان فارسی و بقیه به گویش محلی سروده اند. این مقاله به روش تحقیق تاریخی و همچنین بررسی تاریخ در ادبیات به شیوه تحلیل ادبی، اشعار و سروده های محلی درباره قیام عشایر جنوب را بررسی می کند. abstract in the early years of 1340s, armed and public uprising of sorkhi, qashqaee, boyerahmad and mamasani tribes was suppressed by the government. one means of reaction to such government measures included cultural campaign and reflection of emotions and passions in form of poems some of which are surveyed in the present study. findings show that from the very beginning of the uprising, local poets and singers wrote and sung heroic verses in praise of tribes' warriors and expressed public concern about the why and how of the uprising, its religious and national aspects as well as its influential leaders and figures. two of the poets sung their songs in persian while others sung theirs in the local dialect. through its application of the historical research methodology as well as a survey of history in literature by means of a literary analysis, the present article reads local poems of the uprising. keywords: sorkhi, qasgqaee, and boyerahmad tribes, habib allah shahbazi, mollah gholam hossein siahpour jalil, abdolah khan zargham pour, naser khan taheri
منابع مشابه
شیوه های اجرایی اشعار محلی در ایران
مطالعات شعرشناسی در ایران در دو حوزۀ شعر رسمی و شفاهی ممکن است. در حوزۀ شعر شفاهی مطالعات ممکن نمیشود مگر در تلازم و ارتباط آن با موسیقی؛ زیرا در ایران همواره شعر و موسیقی همراه و همسایه بودهاند. شکلهای اجرایی اشعار عامه و محلی در ایران همواره گونههای متنوع داشته است. این تنوع انواع با تنوع اجرا نیز همراه است. هدف از این مقاله نشان دادن سنتهای اجرایی متنوع اشعار عامه ایران و سؤال اصلی آن ا...
متن کاملمظاهر قیام حسینی در اشعار معروف عبدالمجید
معروف عبدالمجید نویسنده و شاعر مبارز مصری است که پیش از انقلاب اخیر مصر، مدت بیستوهشت سال را در تبعید بهسر برده و در این مدت، تلاش کرده است تا با قدرت ادبی خود به نقد اوضاع سیاسی و اجتماعی کشورش بپردازد. او اشعاری در مدح و رثای اهل بیت(ع)، بهویژه امام حسین(ع)، دارد که درضمن آن، اوضاع سیاسی کنونی کشورهای عربی بهویژه مصر را با دوران قیام سیدالشهدا مقایسه میکند و با ترسیمکردن ظلم و جور حاکم...
متن کاملجلوه های شاعرانۀ رنگ محلی در اشعار منوچهر آتشی
منوچهر آتشی از شاعرانی است که در آثارش رنگ محلی را برای توصیف واقعیتهای محیط طبیعی و مفهومپردازیهای ذهنی خود، بهکار برده است. عناصر اقلیمی و جغرافیایی و اعتقادات مردم منطقه جنوب از منابع اصلی تخیل منوچهر آتشی است. این محیط عاملی اساسی در کاربرد شگردهای بیانی، آرایههای ادبی، ترکیب الفاظ و ایجاد اصطلاحات و غنیکردن زبان شعری وی بودهاست. در این زمینه، تشبیه پربسآمدترین شگرد خیالی وی است. بسا...
متن کاملمظاهر قیام حسینی در اشعار معروف عبدالمجید
معروف عبدالمجید نویسنده و شاعر مبارز مصری است که پیش از انقلاب اخیر مصر، مدت بیستوهشت سال را در تبعید بهسر برده و در این مدت، تلاش کرده است تا با قدرت ادبی خود به نقد اوضاع سیاسی و اجتماعی کشورش بپردازد. او اشعاری در مدح و رثای اهل بیت(ع)، بهویژه امام حسین(ع)، دارد که درضمن آن، اوضاع سیاسی کنونی کشورهای عربی بهویژه مصر را با دوران قیام سیدالشهدا مقایسه میکند و با ترسیمکردن ظلم و جور حاکم...
متن کاملریختشناسی سیاهچادر در عشایر جنوب غرب ایران (مطالعۀ موردی: عشایر جنوب استان ایلام و شمال استان خوزستان)
چکیده سیاهچادر، سکونتگاهی چهار فصل است، که با اندکی تغییرات خود را با فصول و اقلیم مختلف منطقه هماهنگ میشود و در آن علاوه بر رعایت شرایط لازم برای زندگی، به جنبههای فرهنگی و هنری نیز توجه شده و نوعی از تکنولوژی بومی اصیل و ابتکار را به نمایش میگذارد. بر این اساس، مهمترین سؤال پژوهش، تفاوتهای فرهنگ و اجتماع در بین عشایر کوچرو کُرد و بختیاری چه میزان بر ریخت سیاه چادر تاثیرگذار بوده ا...
متن کاملآتشِ خانه در فرهنگ عشایر و اقوام جنوب ایران
در ایران باستان، آتش از عناصر اصلی حیات بشر محسوب میشد که همواره مورد ستایش و احترام بود. در ایران پس از اسلام، به تبع تغییر تدریجی در دین، احترام و تقدس آتش رو به نقصان نهاد. بهرغم این، در برخی مناطق ایران، از جمله جنوب کشور، قداست و حرمت آتش در خانههای عموم، حراست و صیانت شد. افروختن آتش در روز و شب، آیینها و آداب خاص آن، سوگند به آتش و اجاق آن و نامگذاری فرزندان به اسم آذر، آتش، آتشین ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
تاریخ ایرانجلد ۷، شماره ۱۵، صفحات ۰-۰
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023